
Meest gestelde vragen van pensioenfondsen en uitvoerders
Tijdens gesprekken met klanten en geïnteresseerden komen vaak dezelfde vragen terug. Daarom hebben we de belangrijkste hier gebundeld – overzichtelijk verdeeld in vier thema’s.
A. Wat levert Visma Idella precies?
- Toekomstbestendig cloud-platform voor pensioen en uitkeringen. Een geavanceerd en efficiënt pensioen- en uitkeringen platform met een krachtige reken-engine, ontwikkeld voor de Nederlandse pensioen- en sociale regelingen. Modulair op te bouwen, waardoor je alleen de onderdelen kiest die jij nodig hebt. Dit alles maakt het schaalbaar en betaalbaar. Snel aanpasbaar aan actuele wet- en regelgeving met standaard wettelijke rapportages, voor alle betrokken stakeholders. Het platform is continu in ontwikkeling en geeft je de basis voor een beheerste en integere uitvoering. Nu en in de toekomst.
- Complete ontzorging (BPO). Wij verzorgen jouw complete operationele en transactionele uitvoering van zowel nieuwe als oude pensioenregelingen èn uitkeringen. Daarvoor gebruiken we ons eigen cloud-platform. Met alle bovengenoemde eigenschappen en voordelen.
En mocht het zo zijn dat er een specifieke oplossing nodig is die niet in onze standaard dienstverlening zit, dan kijken we of we daar vanuit ons ecosysteem – onze samenwerking met preferred partners – invulling aan kunnen geven.
een pensioenuitvoerder met eigen software?
Dit betekent dat wijzelf ook ons eigen cloud-platform ‘inkopen’ wanneer we de uitvoering verzorgen voor onze klanten. Het grote voordeel is, dat we gewenste aanpassingen of wijzigingen snel signaleren en direct kunnen bijsturen. Zo kunnen we sneller inspelen op de wensen van de klant. Want de voice of the customer is altijd dichtbij. Zo zorgen wij dat onze software altijd state of the art is, zowel voor onze klanten maar ook voor onszelf.
Daarom zijn we regelmatig in gesprek met toezichthouders en bieden wij periodiek standaardrapportages volgens een vaste planning. Daarin leveren we feiten en een risico-opinie. We geven dus geen advies, maar leveren de data en de risico-paragraaf. Als pensioenfonds blijf je daarmee volledig in control en verantwoordelijk voor de analyse van de data en het trekken van conclusies.
We zijn niet een klassieke pensioenuitvoerder, maar combineren moderne technologie met uitvoering. Daardoor richten we processen zo efficiënt en gestandaardiseerd mogelijk in. Dat levert flexibiliteit, transparantie en lagere kosten op — maar betekent ook dat sommige processen, keuzes of standaarden kunnen verschillen van je huidige werkwijze.
We begrijpen dat dit afstemmingsvragen kan oproepen. Daarom staan wij altijd open voor het kritische gesprek, zullen wij verwachtingen doorlopend toetsen en waar nodig bijstellen. Niet omdat we iets moeten uitleggen, maar omdat we geloven in partnerschap. Want uiteindelijk hebben we hetzelfde doel: een stabiele, begrijpelijke en toekomstbestendige pensioenuitvoering voor jouw deelnemers.
Keuzebegeleiding is onderdeel van onze standaard communicatie naar deelnemers. Zij worden proactief geïnformeerd in hun persoonlijke dashboard over relevante pensioenkeuzes en begeleid bij het daadwerkelijk maken van keuzes. Hierbij maken we in de Wtp gebruik van kunstmatige intelligentie. Voor een 24/7 ondersteuning van jouw deelnemers. En voor een efficiënte en betaalbare service voor jouw pensioenfonds.
Elk fonds wordt door ons gekoppeld aan een vast klantteam. Waardoor specifieke kennis over een fonds, over de regelingen en over de deelnemers geborgd, vastgelegd en bekend is bij vaste aanspreekpunten. Zo kunnen we snel schakelen.
B. Hoe en wanneer levert Visma Idella producten en diensten?
Omdat de belangrijkste eisen en functionaliteiten voor elk fonds gelijk zijn, hebben wij een pensioen- en uitkeringsadministratie als SaaS-oplossing (Software as a Service) ontwikkeld. Dit maakt het mogelijk dat onze oplossing steeds wordt geüpdatet en verbeterd. Daarom kan het soms voelen alsof onze oplossing niet-af is of incompleet. Het tegenovergestelde is waar. Ons platform evolueert continu, waardoor we altijd voldoen aan nieuwe eisen en actuele wet- en regelgeving.
Wij organiseren verdiepingssessies met onze fondsen. En voeren fit gap-analyses uit. Naar aanleiding van de resultaten en/of specifieke verzoeken van klanten voeren we desgewenst aanpassingen door op onze standaard pensioenoplossingen. Wisdom of the crowd, noemen we dat. De nieuwe functionaliteiten of verbeteringen zijn vervolgens beschikbaar voor al onze klanten. Zo bouwen we samen aan een optimale pensioenoplossing voor iedereen en voorkomen we maatwerk.
We weten ook dat pensioenfondsen – en hun deelnemers – behoorlijk van elkaar verschillen. Daarom kies je in onze generieke pensioenoplossing alleen de onderdelen die jij nodig hebt. Dit maakt ons systeem kostenefficiënt en flexibel voor elk pensioenfonds. En heb je specifieke wensen die niet in onze standaardoplossing zitten? Dan kijken we of we met ons ecosysteem daar invulling aan kunnen geven door het inzetten van één van onze gespecialiseerde partners.
En eerlijk is eerlijk, het kost de sector en Visma Idella tijd om deze geavanceerde ontwikkelingen goed uit te werken. We zijn ervan overtuigd dat ons cloudplatform dé oplossing is voor de pensioensector. Nu en in de toekomst. En dus geven we vol gas. Het is als schaken op meerdere borden tegelijk:
- We maken onze cloud-based pensioenoplossing compatibel met de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Onze eerste klant streeft ernaar om in 2026 over te gaan naar de Wtp.
- We zijn voortdurend in contact met De Nederlandsche Bank (DNB) en andere toezichthouders, om ervoor te zorgen dat onze pensioenfondsen altijd voldoen aan wet- en regelgeving en over kunnen naar de Wtp.
- We ondersteunen fondsen bij hun transitie naar de public cloud, naar een generiek platform en naar de Wtp.
- Om dit alles te realiseren zijn we continu bezig met het aannemen en opleiden van mensen. Als softwareleverancier én pensioenuitvoerder is Visma Idella voor professionals met allerlei verschillende ervaring en expertise een aantrekkelijke werkgever.
Daarnaast ligt de focus op onze communicatie met klanten. Want wij weten hoe belangrijk dat is in een partnerschap. Eerlijke communicatie over realistische planningen en uitdagingen, maar ook over nieuwe ontwikkelingen en kansen. Daarom werken we met een eigen klantteam per pensioenfonds. En vragen we klanten via feedback loops, experience labs en rondetafelgesprekken input voor standaardisatie en verbetering. Zo kunnen we tijdig bijsturen en aanpassen. En zoals bij elke Saas-oplossing is dit een continu proces.
Lang verhaal kort: De pensioentransitie is complexer dan verwacht. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met elkaar dat traject kunnen vormgeven. Visma Idella loopt in dat proces voor op anderen omdat zij vaak pas na hun overgang naar de Wtp overstappen naar de Cloud. Die overgang hebben wij samen al gedaan!
Als wij de pensioenuitvoering verzorgen voor onze klanten maken we natuurlijk gebruik van ons eigen platform. We ervaren dus direct wat wel en niet werkt. En kunnen daarom snel schakelen en bijsturen. De voice of the customer is dus altijd dichtbij. Klopt er iets niet in onze software dan wordt dat snel aangepast.
Ook als het fonds de beoogde overgangsdatum niet lijkt te halen, blijft Visma Idella de huidige pensioenadministratie gewoon volgens afspraak uitvoeren en maken we de overstap op een later moment mogelijk. Wij bieden altijd een oplossing.
C. Kan ik bouwen op de producten en diensten van Visma Idella. Kan ik jullie vertrouwen?
Als pensioenfonds sta je rechtstreeks onder toezicht bij DNB en daarom is het belangrijk dat we in samenwerking vaststellen wat de verwachtingen zijn. Als fonds heb je dus de regie over fondsspecifieke rapportage-eisen. De daaraan gekoppelde overzichten en/of rapportages produceren wij. Zodat het fonds deze aan de DNB kan leveren
Visma Idella heeft goed contact met DNB. Bijvoorbeeld over de manier waarop we meewerken aan audits. Via onze cloudgebaseerde pensioenoplossing kunnen we realtime inzicht bieden in de actuele status van een pensioenfonds. Dat geeft het fonds de mogelijkheid om de DNB desgewenst mee te laten kijken via ons dashboard.
Dat is niet gebruikelijk en een andere manier van (samen)werken. Momenteel is het aanleveren van een rapportage als digitaal bestand nog de norm. Over onze nieuwe manier van rapporteren voeren we momenteel goede gesprekken met DNB. Uiteraard trekken we hierin samen op met onze pensioenfondsen.
Dat gezegd hebbende, zijn we soms ‘onbewust onbekwaam’ in
ons taalgebruik naar DNB. We blijven in de basis een techorganisatie. Met de focus op de Nederlandse pensioensector. We vragen daarom aan klanten om met ons mee te lezen. Zodat we samen de juiste informatie aanleveren in de juiste taal.
Bij elke dochteronderneming van de Visma Group ligt de focus op landspecifieke regelingen. In ons geval; cloud-oplossingen voor de Nederlandse pensioensector. De investering van de Visma Group in Visma Idella zorgt ervoor dat we kunnen innoveren, opschalen en doorbouwen. In kennis en in capaciteit.
Omdat we in de basis een tech-organisatie zijn, nemen we veel mensen aan die thuis zijn in technologie. Daarnaast halen we professionals binnen met specifieke kennis van het Nederlandse pensioenstelsel. Steeds vaker zijn dit mensen die eerder bij onze klanten werkten. Zij kennen pensioenfondsen van binnenuit en kunnen deze specifieke kennis vervolgens gericht inzetten.
Daarnaast werken we steeds intensiever samen met pensioenfondsen en uitvoerders. Dit is zowel voor ons als voor klanten waardevol. In onze experience labs gaan we met pensioenfondsen in gesprek over actuele thema’s, delen we kennis en ervaringen, en nemen we hun feedback mee in de ontwikkeling van onze pensioenoplossingen.
Visma’s langetermijnstrategie richt zich op automatisering, beveiliging, en compliance & assurance. Hierdoor is Visma Idella een betrouwbare partner in de financiële sector en voldoet zij aan belangrijke lokale wet- en regelgeving, zoals de DNB ‘Good Practices’ en de Code van Nederlandse Pensioenfondsen.
Extern gecontroleerde rapporten, zoals ISAE 3000 en ISAE 3402, bevestigen onze compliance. We werken ook aan SOCII-verklaringen voor onze SaaS-producten binnen de Azure cloud. We leveren periodieke assurance rapportages en houden strikte controle op onze processen, ondersteund door ISO-certificeringen.
Ons informatiebeveiligingsbeheersysteem is gebaseerd op ISO/IEC 27001:2013. Veiligheid is geïntegreerd op alle organisatieniveaus en wordt versterkt in samenwerking met Visma Group door een Information Security Management Committee en een Information Security Board die continu beleid evalueren en verbeteren.
Visma Idella volgt een cyclus voor het herzien van risico-analyses en beleidslijnen, en bevordert beveiligingsbewustzijn via technologie, processen en een sterke security-cultuur. We communiceren proactief met klanten over IT- en veiligheidsbeleid om transparantie en samenwerking te benadrukken.
We benutten diverse cloud computing-mogelijkheden voor flexibiliteit en veiligheid, en benadrukken de rol van mensen in beveiligingsprocessen via training en strikte richtlijnen. Innovatieve technologieën worden in onze infrastructuur toegepast voor netwerk, applicatie en gegevensbeveiliging.
Ook gebruiken we onze eigen cloud-oplossing voor het beheren van de pensioenadministraties van onze klanten. We nemen precies dezelfde diensten af als onze fondsen, wat ons in staat stelt problemen snel te identificeren en aan te passen.
- Maandelijkse project voortgangsrapportage, inclusief risico-opinie van onze onafhankelijke tweede lijn
- Testplan en testverslagen
- Draaiboeken
- Demo van ons platform
- Dossier Administratieve Organisatie (DAO)
- Service Level Agreement (SLA) en daaraan gekoppelde maandelijkse rapportage
- Indien van toepassing: zeswekelijkse rapportage ‘Status Wtp’, inclusief risico-opinie van onze onafhankelijke tweede lijn
- Indien van toepassing: Wtp Risico & Assurance PUO (WRAP)
En als er fondsspecifieke wensen zijn gaan we uiteraard met elkaar om tafel. Met de mensen van jouw pensioenfonds en met onze specialisten. Samen zoeken we naar oplossingen die passen bij jouw pensioenfonds.
Vanzelfsprekend hebben we voor alles wat we doen de benodigde certificering in huis. Deze documenten vind je in jouw persoonlijke dataroom.
Voor we live gaan met de nieuwe administratie is de data voor de nieuwe administratie altijd vergeleken met de oude situatie (migratie). Er wordt dus altijd getest en gecontroleerd door onze onafhankelijke tweede lijn. En de software die deze berekeningen maakt is door een onafhankelijke partij getest en getoetst. Want berekeningen moeten kloppen. Modelvalidatie en plausibiliteitscontroles helpen hierbij.
D. Hoe communiceert Visma Idella met mij als klant?
En ja, we beschikken over de juiste kennis. Met onze jarenlange ervaring in de pensioensector, diepgaande expertise in softwareontwikkeling én stevige basis op het gebied van wet- en regelgeving, hebben we alle expertise in huis. Binnen Visma Idella faciliteren we het Gilde Wet- en Regelgeving; een intern netwerk van specialisten dat hun kennis bundelt, borgt en toepasbaar maakt.
Daarnaast profiteren we van de slagkracht en expertise van onze internationale Visma Group, die ons ondersteunt op vlakken als technologie, security en best practices, vanuit andere sectoren. Zo ben jij altijd verzekerd van een solide partner die weet waar het om draait.
Daarnaast bieden we, indien gewenst, opleidingsmogelijkheden in de vorm van e-learningmodules aan, bijvoorbeeld om nieuwe medewerkers op een later tijdstip snel en efficiënt op te leiden. Zo zorgen we ervoor dat iedereen goed voorbereid is en in controle blijft.