
Hoe bied je optimale keuzebegeleiding?
Door Visma Idella op 1 mei 2025
‘Hoe kan je jouw deelnemers optimaal ondersteunen in het maken van hun pensioenkeuzes? Zodat zij door weloverwogen beslissingen uiteindelijk het pensioen krijgen wat zij verdienen? Dat bespraken we op 8 april met onze pensioenklanten,’ vertelt Norbert van Haaster, Service Designer bij Visma Idella. ‘We namen klanten mee in de ontwikkeling van verschillende pensioenoplossingen, die zij kunnen inzetten in de keuzebegeleiding richting hun deelnemers.’
‘Door samen met klanten om de tafel te gaan, ontvangen we feedback die we vervolgens gebruiken om onze pensioenoplossingen verder te optimaliseren. En dat is niet alleen goed nieuws voor pensioenfondsen en Visma Idella, maar vooral voor de deelnemers.’ Benieuwd met welke pensioenoplossingen jij jouw deelnemers straks kan ondersteunen in hun keuzes?
Real-time inzicht in deelnemersgebruik van jouw portalen
‘Product analytics. Oftewel, waarom is het belangrijk om statistieken te verzamelen van de manier waarop deelnemers jouw portaal gebruiken?’ vraagt Notbert. ‘Om te voldoen aan de eisen die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het continu optimaliseren van jouw keuzebegeleiding. Zo kan de rapportage in het Product Usage Report inzicht bieden in de manier waarop deelnemers het portaal gebruiken. Hoe vaak loggen zij bijvoorbeeld in? Hoelang blijven zij gemiddeld op het platform? En in welk onderdeel? Hoe worden nieuwe onderdelen ontvangen?’
Feedbackformulieren om gebruikerservaring te optimaliseren
‘Naast inzicht in het gedrag van deelnemers is het ook belangrijk om te horen hoe zij het gebruik van een deelnemersportaal ervaren. Dat kan bijvoorbeeld via pop-up feedbackformulieren in het deelnemersportaal. Waarin vragen worden gesteld over het gebruiksgemak van het portaal, maar ook specifieke vragen over specifieke onderdelen van het portaal. Daarnaast kan er feedback worden gevraagd via een pop-up vragenformulier dat direct na inloggen verschijnt. Met de verzamelde feedback kan vervolgens de gebruikerservaring verder worden geoptimaliseerd.’
Informatievoorziening via portalen, speciale pagina’s en AI-chatbot
‘Ook de portalen zelf worden aangepast. Wij werken momenteel hard aan de nieuwe vormgeving van portalen welke na de Wtp-transitie worden gebruikt. Hierin wordt de persoonlijke look en feel van jouw pensioenfonds meegenomen. Daarnaast zullen er in aanloop naar de transitie specifieke transitiepagina’s worden toegevoegd aan de huidige portalen, waarin wordt uitgelegd wat deelnemers straks kunnen verwachten. En ten slotte kunnen deelnemers straks niet alleen hun antwoorden vinden in onze veelgestelde vragen, maar ook via de AI-chatbot die we momenteel ontwikkelen.’
Welke effect hebben persoonlijke keuzes op het pensioen?
‘Een andere slimme tool om jouw deelnemers te ondersteunen in het maken van persoonlijke pensioenkeuzes, is onze generieke Wtp-pensioenplanner (GP),’ aldus Norbert. ‘Deze tool wordt nu ontwikkeld op basis van feedback uit de Experience Labs en feedback op bestaande planners. In onze GP kunnen jouw deelnemers straks via hun smartphone of computer diverse stappen doorlopen. Deze stappen worden in een overzichtelijke lay-out gepresenteerd, waarbij direct te zien is welk effect de verschillende persoonlijke keuzes hebben op het uiteindelijke pensioen.’