Inzicht en overzicht in onze overgang naar de Wtp

Door Visma Idella op 3 juni 2025

‘Waar staan jullie in de transitie naar de Wet toekomst pensioenen (Wtp)? Een vraag die ons vaak wordt gesteld,’ aldus Marc van Deutekom, Programma Manager TCP bij Visma Idella. ‘Om onze klanten daarover voortdurend te informeren, versturen we met vaste regelmaat een statusrapportage Wtp.’ Uit welke onderdelen bestaat dit uitgebreide document? Hoe bieden we inzicht en overzicht? En wat doen we nog meer om onze klanten actief te betrekken bij de overgang naar het nieuwe stelsel?

Inzicht via thermometer, barometer en risico-opinie 

‘Dat overzicht bieden we aan de hand van een thermometer, een barometer en een risico-opinie,’ vertelt Marc. ‘De thermometer geeft de actuele status weer van onze (software) functionaliteiten en Wtp-gerelateerde acties. De barometer geeft de haalbaarheidsstatus weer van deze dingen. Oftewel, liggen we op schema? Dit wordt visueel geïllustreerd met een stoplichtsysteem, waarbij het in een oogopslag duidelijk is waar we staan op specifieke (software) functionaliteit en/of Wtp-gerelateerde acties. Vervolgens geven onze risico-logs en risico-opinies vanuit de eerste en tweede lijn aan welke actuele risico’s wij signaleren en welke mitigerende maatregelen er zijn genomen om deze risico’s te minimaliseren.’

Periodieke gesprekken met De Nederlandsche Bank

‘Daarnaast bieden we in het statusrapport inzicht in de dialoog die we voeren met toezichthouders, zoals De Nederlandsche Bank (DNB). Periodiek gaan we met DNB om de tafel om onze voortgang rondom Wtp te bespreken. Dat doen we vanuit onze rol als pensioenuitvoerder en de dienstverlening die we daarbij aanbieden. Daarnaast hebben we gesprekken over technologische pensioenoplossingen zoals ons cloud-platform, waar niet alleen onze klanten maar ook wijzelf gebruik van maken voor de pensioenadministratie. In deze periodieke gesprekken ontvangen we belangrijke input en tegelijkertijd krijgen we de mogelijkheid om actuele ontwikkelingen direct met de toezichthouder te bespreken.’

Feedback van klanten cruciaal in ontwikkeling nieuwe tools

‘In het afgelopen statusrapport bespraken we verder verschillende manieren waarop we klanten betrekken in de ontwikkeling van onze pensioenproducten. Zo staat voor juli de presentatie van een demo-omgeving gepland voor de solidaire pensioenregeling (SPR) en de flexibele pensioenregeling (FPR). Voor Wtp-klanten wordt een basisregelingconfiguratie ingericht en een aangepaste populatie van personen klaargezet, om aan te tonen dat de basiscomponenten binnen ons cloud-platform gereed zijn.’

‘Ook klantenpanels zijn voor ons een belangrijk middel om nieuwe tools te bespreken,’ zegt Marc. ‘Zoals Visma Product Analytics, M-opinion en de Wtp-pensioenplanner. Daarnaast lanceerden we recent onze nieuwe Wtp-omgeving; een belangrijke stap in de optimalisatie van gebruikersinteractie en functionaliteit. De feedback en inzichten die we tijdens een klantpanel ontvangen, zijn van enorme waarde. Ze helpen ons om de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van onze tools te optimaliseren en deze beter te laten aansluiten bij specifieke klantbehoeften. Wij blijven ons inzetten om onze klanten en adviseurs voortdurend in onze processen te betrekken om zo waardevolle verbeteringen en innovaties te kunnen realiseren.’