Bij CO2-uitstoot denken we al snel aan rokende schoorstenen, dat is tastbaar en kunnen we concreet aanwijzen als boosdoener. In de persoonlijke sfeer weten we ook wel wat we kunnen doen om de carbon footprint te verlagen. Elektrisch rijden, meer met het openbaar vervoer reizen, minder vliegen, afval scheiden, geen voedsel verspillen, een kleinere veestapel. Om maar een paar topics te noemen. Maar hoe kan een digitale dienstverlener als Visma Idella maatschappelijk verantwoord ondernemen? Software bestaat toch gewoon uit eentjes en nulletjes ergens in de cloud? Erwin Frank is Business Developer bij Visma Idella en legt uit hoe een softwareontwikkelaar/uitvoerder wel degelijk duurzaam kan zijn.

Visma neemt verantwoording

“Ik hoor nog wel eens dat maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen vooral een taak is voor de beslisser binnen een organisatie. Die hebben immers de macht om echt iets te veranderen, natuurlijk is dat voor een deel ook zo. Gelukkig neemt Visma die verantwoordelijkheid zeer serieus en zijn er bijvoorbeeld VN-klimaatcontracten ondertekend waarin doelstellingen zijn gedefinieerd en in een tijdlijn gezet. Vanuit de directie is er dus een duidelijke visie om de carbon footprint wereldwijd te verlagen. Deze ambitie sijpelt door naar alle business units, dus ook naar die van Visma Idella Nederland. Zo hebben we samen met Trees for All een bos aangeplant in Madagaskar en hebben we op 14 december met een aantal collega’s bomen geplant in Noord-Brabant”, vertelt Frank.

Business units doen mee

Frank denkt dat er lokaal veel te winnen is. “Mensen weten vaak niet zo goed waar ze moeten beginnen als het gaat om duurzaamheid. Bewustwording gaat ze daarbij helpen. Zo hebben we een roadmap uitgestippeld met behulp van Visma SmartTrackers. Met deze Visma Tooling maken we onze carbon footprint inzichtelijk. Waar we nu staan wordt berekend naar aanleiding van allerlei data die we invoeren. Hoeveel vierkante meters heeft Visma Idella? Hoe scheiden we afval? Hoeveel werknemers hebben we in dienst? Hoeveel kilometers maken we? Hoeveel hotelovernachtingen boeken we? Hoe vaak zitten we in het vliegtuig? Met deze informatie wordt een berekening gemaakt en daar kunnen wij dan als bedrijf iets mee om de uitstoot te verkleinen.”

Bewustwording is het begin

“Met SmartTrackers brengen we onze carbon footprint herkenbaar en betrouwbaar in kaart zodat we daar bereikbare doelen aan kunnen koppelen. Dat gaat verder dan een eigen koffiemok van huis meenemen of vaker de fiets pakken naar het werk. SmartTrackers rekent uit wat het scheelt aan CO2-uitstoot als we papierloos werken, energie besparen, afval scheiden en carpoolen”, aldus Frank. “Elke maand lichten we een van de duurzaamheidspijlers toe in een group call en delen we de presentatie op ons intranet. Op deze manier maken we mensen en organisatie bewust van ons duurzaamheidsprogramma."